DIY kortmappe

Denne kortmappen er nestemann på lista over gamle DIY-prosjekter.

Dette trenger du:

♥ Fine tekstiler

♥ Plast

♥ Utklipt mønster

♥ Symaskin og strykejern

Her er mønsteret. Det inkluderer 1 cm sømrom. Her er det veldig viktig å bruke den cm som er lagt til for det skal bare et par mm til for at den blir for stor og da faller kortene ut.

Slikgjør du:

1. Klipp ut alle mønsterdelene.

2. Strykk kantene inn på bitene som skal være lommer og rundt plasten.

3. Sy en søm langs kantene du har brettet inn.

4. Legg lommene der de skal være og sy en søm helt neders. Sy den bakerse først, den må være litt lenger opp.

5. Legg rammen rundt plastlommen slik at du får den størrelsen du vil ha på den gjennomsiktige lomma. Syntes det var lettes å klippe ut rivevlieselin i den riktige størrelsen for å ha kontroll på størrelsen. Nål de på papiret og sy en søm rundt med 1,5 cm sømrom.

6. Klipp bort det overflødige stoffet rundt kantene.

7. Riv bort vlieselinen.

8. Nål fast plastikken og sy en søm så tett inn mot midten som du klarer. ca. 3-4 mm.

9. Klipp bort resten av plasten rundt.

10. Brett inn den kanten som skal være neders og sy en søm langs kanten.

11. Legg de to delene du nå har laget der de skal være. Du kan nåle de fast eller sy en søm på hver side for å holde de på plass.

12. Legg på stoffet som skal være utenpå rett mor rett, og slik at mønsteret blir riktig vei når du har mappen igjen. Som du ser på bildet så blir det opp ned.

13. Sy en søm rundt tre av kantene.

14. vreng den ut på rettsiden. Brett inn kantene på den åpne siden og sy en søm over så den holder seg igjen. Avslutt med å sy en søm langs hele kanten på mappen ca 0,5 cm fra kanten.

Greit å tøye litt i mappen når du er ferdig og stryke den for å klemme hjørnene helt flate. Husk å legge bakepapir både under og over når du stryker og ha lav varme på grunn av plastikken.

#DIY

Én kommentar

Veronica S

23.05.2015 kl.12:57

Så utrolig stilig <3